Börja rida hos oss

Vi erbjuder gruppridning för barn på alla nivåer, från nybörjare till nivå 5. För vuxna ryttare erbjuder vi gruppridning från nivå 3. Vi erbjuder inte nybörjarkurser för vuxna.

Du tecknar dig för en hel termin med en fast dag och tid per vecka. För en ny elev är första gången alltid en provlektion. Vi har en viktgräns på 90 kg.

​

Är du intresserad av att börja rida hos oss - kontakta oss via mail: lovstagardsridskola@gmail.com.

Ridgrupper

Indelade efter ridvana och erfarenhet

Ridgrupper

Ridgrupperna är indelade efter ridvana och erfarenhet. Indelningen syftar till att hålla en jämn nivå och hög kvalitet på utbildningen med klara och tydliga mål för undervisningen.

Hästtilldelning

Instruktörerna tilldelar elever hästar till varje lektion. När tilldelningen görs tar vi hänsyn till hur hästen mår för dagen samt hur hästens hela arbetsdag ser ut. Hästarnas arbetsvecka kan medföra att en häst kanske inte går samma lektioner två veckor i rad. Även hästens styrka/viktbärighet kombinerat med elevens vikt och längd avgör tilldelningen.

Lektioner

Våra ordinarie lektioner är antingen 45 minuter eller 60 minuter med maximalt 10 elever/grupp. Det ingår en teorilektion per termin (ridlektionen ersätts med teori). Hoppning sker enligt anslaget hoppschema.

Träningsgrupper

För dig som vill utveckla din ridning lite extra finns träningsgrupper i hoppning och dressyr för både ponny- och häst. Lektionerna pågår i 60 minuter med max 7(ponny) och 8(häst) deltagare i grupperna. Dressyrgrupperna har högst 6 deltagare. För att då rida i träningsgrupp ska man ha en plats i en ordinarie ridgrupp.

Ridlekis - för barn från 6 år

Ridlekis är en kurs för barn i hästhantering och ridning för den som är sugen på att lära känna hästar och börja rida. Kursen går i lugn takt med syfte att skapa självförtroende i stallet och omkring hästarna och ponnyerna. Målet är att ridlekis ska vara en förberedelse för att så småningom gå vidare till nästa steg som är nybörjarridning. Föräldra-/vuxenmedverkan krävs.

Nybörjarridning för barn från 7 år

Målsättningen är att barnen ska lära sig grunderna i ridning och hantering av hästarna. Stort fokus läggs på att bygga självförtroende hos barnen i stallet och omkring hästarna. Säkerheten och reglerna kring hur man hanterar hästar är viktiga för att bygga upp självförtroendet och grundtryggheten i stallet. Föräldra-/vuxenmedverkan krävs.

Ett begränsat antal ridhjälmar finns för utlåning. Vi rekommenderar dock att man köper egen ridhjälm eftersom det är viktigt att hjälmen har rätt storlek.

Privatlektioner

Vi erbjuder privatlektioner i första hand för ridskolans elever. Bokning och förfrågningar görs till vår mail eller per telefon. Privatlektioner kan endast bokas av vuxna samt juniorer från grupp 3.

Privatlektionerna pågår i 45 minuter.

Pris 650 kr/lektion.